اهداف بازاریابی چیست؟
موارد مربوط به اهداف بازاریابی
مثالهایی از اهداف بازاریابی
اهداف بازاریابی چیست؟
اهداف مواردی هستند که ما میخواهیم به آنها دستیابیم.استراتژیها چگونگی رسیدن به آن اهداف هستند.یک هدف بازاریابی به تعادل بین محصولات و بازارهایشان مربوط میشود و میگوید چه محصولاتی را میخواهیم در چه بازارهایی به فروش برسانیم.استراتژیهای بازاریابی،ابزارهای دستیابی به این اهداف با استفاده از عوامل قیمت،ترویج و توزیع هستند.در مرحله پایینتر،اهداف کارکنان و استراتژیهای کارکنان،اهداف تبلیغات و استراتژیهای تبلیغات و غیره قرار خواهند داشت. سپس تاکتیکها،برنامههای اقدام و بودجهها خواهند بود که همگی ما را قادر میسازند به اهدافمان دستیابیم.
اهداف بازاریابی به هریک از موارد زیر مربوط میشوند
فروش محصولات موجود در بازارهای موجود
فروش محصولات موجود در بازارهای جدید
فروش محصولات جدید در بازارهای موجود
فروش محصولات جدید در بازارهای جدید
اهداف بازاریابی باید قابلتعریف و قابلاندازهگیری باشند.بهطوریکه یک هدف دستیافتنی وجود داشته باشد که بتوانیم به سمت آن نشانه بگیریم.این اهداف باید طوری تعریف شوند که هرگاه برنامه بازاریابیتان اجرا میشود،بتوان عملکرد واقعی آن را باهدف مقایسه کرد.اهداف بازاریابی باید در قالب مفاهیمی چون ارزش یا سهام بازار بیان شوند و نباید از مفاهیم سهمی مانند افزایش،بهبود یا به حداکثر رسانی استفاده شود.
موارد ذیل،مثالهایی از اهداف بازاریابی میباشند.
افزایش فروش محصول در انگلستان سالانه با نرخ 10 درصد در شرایط واقعی،هرسال برای سه سال آینده
افزایش فروش محصول در سراسر دنیا با نرخ 30 درصد در شرایط واقعی در مدت پنج سال
افزایش سهم بازار برای محصول در آمریکا از 10درصد در سال در شرایط واقعی برای سه سال بعد
دو برابر کردن فروش شیرفلکههای ساچمهای به صنعت آب در طول سه سال
افزایش فروش بستههای محصول به 50 واحد در طول سه سال
دو برابر کردن سهم بازار برای پالایهها در صنعت آب تا سال 2012
دو برابر کردن فروش توزیعکنندگان در اسکاتلند و ایرلند شمالی تا سال 2012
افزایش سودهای ناخالص کل از 39درصد به 43 درصد تا سال 2012